luni, 27 aprilie 2009

«Animalele au luat-o razna»

Alexandru Popescu, 58 de ani, a povestit pentru Libertatea cum papagalii şi cainele din casă se comportau ciudat inainte de cutremur.

Un cutremur de pământ de 5,3 grade pe scara Richter s-a produs sâmbătă seara, în zona Vrancea. Potrivit Institutului pentru Fizică a Pământului, seismul a avut loc în jurul orei 20.30, la o adâncime de 120 de kilometri, şi a durat cinci minute.

Potrivit aceleiaşi surse, cutremurul, care nu a avut replici, s-a simţit în aproape întreaga ţară, de la Constanţa la Iaşi, dar şi în Republica Moldova şi în Bulgaria. La Bucureşti seismul s-a simţit foarte tare. Cutremurul cel mare încă este aşteptat de specialişti, dar nu mai devreme de trei ani. “Nu ne putem aştepta la un cutremur catastrofal până în 2012”, a declarat Gheorghe Mărmureanu, directorul Institutului pentru Fizică a Pământului. Imediat după seism, pentru o bună bucată de vreme, liniile telefonice au căzut, astfel încât oamenii nu au putut lua legătura cu cei apropiaţi, lucru care i-a speriat şi mai tare. Se spune că animalele simt din timp producerea unui seism... Există o căţeluşă în Buzău care şi-a avertizat cu multă vreme înainte stăpânii că se apropie ceva rău.


«Câinele alerga zăpăcit prin casă»



Alexandru Popescu (58 de ani) locuieşte la etajul 14 din 17, într-un bloc din cartierul Pantelimon. Omul ne-a povestit că aici s-a simţit cutremurul mai tare ca oriunde. Primii care l-au anunţat că ceva groaznic urma să se întâmple au fost vietăţile din casa sa. “Animalele au luat-o razna cu două minute înainte de cutremur, de frică. Papagalii, care de obicei fac mare gălăgie, au tăcut mâlc, iar Max, câinele meu, alerga zăpăcit prin casă”, spune Alexandru.

«Fugea când în dormitor, când în sufragerie»



“Căţeluşa mea, Diky, rasa Pekinez imperial, a tot alergat prin casă cu câteva ore înainte de seism. Nu mai avea linişte. Diky fugea când în dormitor, când în sufragerie. Ne-am dat seama că urmează să se întâmple ceva. Practic, ea a simţit cutremurul cu câteva ore înainte. Ne-am speriat foarte tare şi am simţit puternic zdruncinătura ”, a declarat Tudora Lefter, de 47 de ani.


«A ţiuit cu 20 de secunde înainte»


Mihaela G., din Titan, a fost avertizată din timp de pagerul antisesim “Foton 2000”. “A început să ţiuie cu 20 de secunde înainte de cutremur. Iniţial mi-a fost teamă, că sună la orice seism mic, dar când a început să se clatine blocul, m-am speriat”, a spus Mihaela.



«Ne-a zguduit întâi pe verticală şi apoi pe orizontală»


Gabriel Chiriac, în vârstă de 40 de ani, din Focşani: “Locuiesc la parter, într-un bloc cu patru niveluri. Am simţit foarte bine când s-a zguduit, întâi pe verticală şi apoi pe orizontală. Nu m-am speriat pentru că am trecut prin toate cutremurele începând din 1977 şi, comparativ cu celelalte, acesta a fost floare la ureche. Însă Doamne păzeşte de o replică mai puternică, precum cea din Italia!“.


«Lustra din tavan se clătina»


Georgerian Istrate, 70 de ani, din Focşani, a aflat de cutremur de la fiul său, care locuieşte în altă parte a oraşului: “Mă uitam la un film, dar nu am simţit nimic. Imediat după ce s-a liniştit am primit un telefon de la băiatul nostru, care ne-a spus ce s-a întâmplat. Atunci am privit la lustra din tavan şi am văzut că se clătina uşor. În rest nu am simţit nimic”.


«Mi-a trecut prin cap că vom muri striviţi»


Ionel Negoiţă, 53 de ani, din Buzău, locuieşte la etajul 3 şi s-a panicat foarte tare: “Eram în casă, mă uitam la televizor când deodată am auzit un huruit şi au început să se zguduie pereţii. Mi-am luat soţia şi ne-am adăpostit în pragul uşii, în dreptul unei grinde de rezistenţă. L-am simţit foarte puternic şi parcă nu se mai potolea. Într-o fracţiune de secundă mi-a trecut prin cap că blocul se va prăbuşi, iar noi vom muri striviţi sub dărâmături. Mă gândeam să sărim pe geam şi cred că o făceam dacă nu se termina mai repede”.


«Nu ma
i dorm de frică»


Ana Maria Zegreanu, de 48 de ani, din Buzău: “Am ajuns să nu mai pot dormi de frică. Stau în acest bloc cu bulină, clădire care a rezistat cutremurelor din 1977 şi 1986. M-a panicat şi mai rău seismul de sâmbătă noaptea”, se plânge ea.

10 ieşeni au ajuns la spital


Zece ieşeni speriaţi de cutremur au ajuns, sâmbătă seară, la Unitatea de Primire Urgenţe de la Spitalul Sf. Ioan, din Iaşi. Cei mai afectaţi au fost bătrânii cu afecţiuni ale inimii, unul dintre aceştia fiind internat la cardiologie. Ieşenii care au fugit pe scări pentru a ieşi cât mai repede din case s-au ales cu fracturi şi entorse. Este şi cazul unui bărbat de 43 ani care a fost internat la ortopedie, după ce şi-a rupt un picior.

«Am vrut să fug din casă»


Maria Onciu (73 de ani, foto) stă în centrul Capitalei, în- tr-un bloc construit în anul 1945, care are bulină roşie, fiind încadrat în clasa I de risc seismic şi spune că sâmbătă seară a trăit secunde de groază. “Nu ştiam ce să fac. Am vrut să fug din casă. Dar până să mă hotărăsc, legănatul pământului s-a potolit”, ne-a spus femeia.


A inventat un roboţel pentru salvarea victimelor unui seism


Veniţi de prin toate colţurile lumii, elevi din 27 de ţări se bat la Bucureşti pentru marele premiu al Concursului Internaţional de Proiecte Informatice Infomatrix, organizat de “Lumina” Instituţii de Învăţământ. Cotat cu şanse mari la medalia de aur este Cornel Amariei, elev în clasa a IX-a la Liceul Internaţional de Informatică Bucureşti. Invenţia sa, botezată “robotul spion” - poate fi folosită în situaţii de urgenţă, după un cutremur, de pildă, pentru căutarea persoanelor dispărute. Mecanismul e capabil să detecteze orice mişcare, chiar şi pe întuneric, cu ajutorul razelor infraroşii. Datele sunt transmise în timp real la un computer conectat wireless. “Deocamdată am testat performanţele robotului în camera de cămin a colegelor de la liceu. Le-am făcut o «vizită» fetelor în dormitor, fără ca ele să sesizeze ceva”, povesteşte amuzat Cornel.



Oprescu anunţase un seism cu 500.000 de victime


Şi primarul Sorin Oprescu (foto) a avut informaţii privind producerea unui cutremur. El declara acum circa trei săptămâni, într-o emisiune televizată, că dacă Bucureştiul va fi lovit de un seism precum cel din 1977, acesta va provoca în jur de 500.000 de morţi. Surse de la nivelul conducerii Primăriei ne-au declarat că edilul-şef se întâlneşte azi cu directorii care au competenţe în acest domeniu pentru evaluarea planului de consolidare a clădirilor încadrate în clasa I de risc seismic.


De ce nu au funcţionat telefoanele?


Autoritatea Naţională pentru Administrarea şi Reglementarea în Comunicaţii va controla, de azi, operatorii de telefonie. Se vor căuta cauzele care au dus la disfuncţiile din reţeaua de telefonie în urma cutremurului de sâmbătă, în condiţiile în care seismul nu a avut o intensitate deosebită. Sursa:www.libertatea.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Persoane interesate

CONTOR Statcounter


View My Stats